• Rusland | per trein
  • TransSib | 9289 km

Treinreizen TransSib

TransSib(erië Express) en andere treinen

Rusland kent een uitstekend spoorwegnet, maar ook minder goede wegen. Alle reden om grotere afstanden per trein af te leggen. RusReis.nl helpt je graag bij het organiseren van fantastische treinreizen. Door de geopolitieke spanningen, sancties enz. kun je op dit moment vanuit de EU niet eens de site van de Russische spoorwegen raadplegen, maar inmiddels zijn er wel mogelijkheden om toch op treinen te zoeken én daarop kaartjes te boeken en af te rekenen. Je komt via het zoekvenstertje hieronder op de site RussianTrain.com terecht.




Voorbereiding

Wegdommelen op de kadans van de treinwielen op de rails zal niet makkelijk gaan. Treinen op het Russische breedspoor (152 cm tussen de spoorstaven in plaats van 143,5 cm zoals in o.a. Nederland) rijden met een hoop gedreun. Ondanks dit zijn Russische treinreizen fantastisch. En natuurlijk eigenlijk ook minder schadelijk dan vliegen...


Losse kaartjes

Waar je in Nederland rustig op een tussenstation kunt uitstappen om met een andere trein verder te reizen, werkt dat niet zo in Rusland. Je koopt per traject een kaartje. Je kunt een kaartje Moskou - Vladivostok kopen en na 162 uur en 38 minuten op het eindpunt van de Transsiberische Spoorlijn uitstappen.
Bijna een week treinen kan vervelen. Het is dus leuker om onderweg bijvoorbeeld in Kazan uit te stappen: de hoofdstad van de republiek Tatarstan en/of in Jekaterinburg in de Oeral om daar op een beroemde streep met één voet in Europa en één in Azië te poseren.

Of wat dacht je van Birobidzjan: hoofdstad van de autonome Joodse provincie, waar de Transsiberische Spoorlijn om het meest noordoostelijke puntje van China buigt.

Je koopt dan bijvoorbeeld een kaartje Moskou - Kazan, een kaartje Kazan - Jekaterinburg,  een kaartje Jekaterinburg - Birobidzjan en Birobidzjan - Vladivostok. In de ene plaats zul je met dezelfde trein van een dag later verder willen, maar soms is een trein die op een vriendelijker uur vertrekt handiger.

Je treint namelijk door tijdzones. Onderweg moet je de Moskouse tijd van het spoorboekje steeds omrekenen in lokale tijd. Of spieken op de tabellen van het ingelijste schema in het gangpad van de trein, tegenover de kabine van de wagon-conducteur bij wie je ook kunt aankloppen voor koffie of thee.


TransSib

Eigenlijk bestaat de TransSiberië Express allang niet meer. Slechts van 1898 tot 1917 was er een trein van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits die zo heette.

Maar de spoorlijn van Moskou naar Vladivostok heet de Transsibirskaja magistral, en afgekort tot TransSib is dat dé spoorlijn der spoorlijnen… Van kilometerpaal 0 op het Jaroslavskij Vokzal (station) in Moskou tot kilometerpaal 9289 op het station van Vladivostok kun je in 7 dagen van begin tot eind treinen.

De bekendste trein is de Rossija (‘Rusland’) treinno. 2 naar het oosten en treinno. 1 terug naar Moskou.


BAM

Er zijn nog veel meer treinen op hetzelfde traject overigens (ook iets goedkopere, waarop je wat meer gewone Russen treft), en je kunt ook kiezen voor enkele interessante parallelle trajectjes (om Kazan, hoofdstad van Tatarstan, aan te doen, en bijv. het tracé van de BAM, de Bajkal-Amoer Magistral).

Hier een sfeervolle video-repo van een treinreis over het TransSib-traject in omgekeerde volgorde, dus van Vladivostok naar Moskou. Aanrader als smaakmaker ter voorbereiding!