• TransSib | vanaf 0 km
  • Shoppen | in GUM Moskou
  • Revolutionairen in de metro

VvKR en STO Garant


RusReis.nl stopt met pakketreizen

De tekst hieronder gaat over 'kleine lettertjes' rond pakketreizen. RusReis.nl stopt per 31 december 2020 met het aanbieden van pakketreizen. En stopt als lid/deelnemer van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties en STO Garant. Voor 2021 wordt de tekst hieronder binnenkort vervangen.


Kleine lettertjes enzo…

Je stippelt een reis uit, en eigenlijk vind je dat het belangrijkste. Dat is het ook.

Omgekeerd is ook het organiseren van reizen voor anderen iets, waarop een reisondernemer zich wil concentreren. Toch komen er wat ‘kleine lettertjes’ bij om de hoek kijken, vooral in situaties waarop je niet hoopt. RusReis.nl kent algemene voorwaarden. Die vind je hier (als pdf-focument, downloadbaar).


RusReis.nl is aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties, VvKR. En voor het onderdeel financiële zekerheid voor reizigers, bij STO Garant. Je kunt bij de VvKR aankloppen voor een klachtenprocedure als je problemen hebt met één of meer van de aangesloten reisorganisaties en er onderling niet uitkomt. 

 

Je krijgt met een kleine bijdrage - 15 euro - te maken op je reissom, als je één of meer reisproducten via ons bestelt die samen van je reis een ‘pakketreis’ maken. Zodra een reis aangemerkt kan worden als pakketreis, zijn we wettelijk verplicht je als reiziger extra zekerheid te bieden voor het geval wíj financieel zouden omvallen of anderszins onze verplichtingen niet kunnen nakomen. In dat laatste geval kun je een klachtenprocedure starten, via de VvKR waarbij dan kan worden bemiddeld om tot een oplossing te komen.

Is wat je bij ons bestelt géén pakketreis, maar bijvoorbeeld een los treinkaartje of visum? In die situaties loop je naar ons als bemiddelaar eigenlijk geen risico. De vervoerder (RZD in het geval van Rusland) of het Russische consulaat wordt betaald op het moment dat je bestelling wordt doorgezet (=zodra jij onze factuur hebt betaald), zodat nergens sprake is van een openstaande rekening.

Wat als...
... je reis onverhoopt niet doorgaat omdat er van jouw kant wat tussenkomt: hoe eerder je ons laat weten dat je niet toekomt aan de reis, hoe eerder we kunnen kijken wat te annuleren valt en waar je geld terug kunt krijgen. Bij hotelboekingen kun je van tevoren kiezen uit annuleerbare en niet-annuleerbare boekingen. Van treinkaartjes kan tenminste een deel van de kosten worden gerestitueerd. De kosten van het eigenlijke visum ben je kwijt, maar soms kunnen we de 'visumuitnodiging' (visa-support letter enz.) aanpassen zodat je er voor een volgend moment nóg eens een visum mee kunt aanvragen. Dan ben je voor je volgende visum wat voordeliger uit. Voor dat soort aanpassingen brengen we een klein bedrag in rekening, afhankelijk van de tijd die we aan het klusje kwijt zijn.
... de roebel flink devalueert (of als de euro een koersbuiteling maakt): normaalgesproken rekenen we hotels af in euro's; treinkaartjes in roebels. Alleen bij annuleringen zou je hier mee te maken kunnen krijgen, als je in euro's terugbetaald krijgt. We zijn hierbij optimaal transparant over hoe het bedrag dat je terugkrijgt, tot stand komt.


 

Hier lees je meer info over de VvKR en hier over STO Garant.