16-daagse TransSib-reis Moskou-Vladivostok

Soort reis: individuele treinreis Moskou, Yekaterinburg, Irkutsk, Vladivostok


De TransSib-treinreis van Moskou naar Vladivostok is een droom die op veel bucketlists staat. Het origineel van Moskou naar het Russische Verre Oosten is met 9289 strekkende kilometer rails de langste spoor-lijn op onze planeet.


Let op: het is de kunst de reis niet in één ruk te maken, maar onderweg op boeiende plekken 'even' uit te stappen. 


afbeelding

Zou je alleen maar instappen in Moskou en pas weer uitstappen in Vladivostok, dan ben je er in 6 etmaal en 22 minuten (en bent zo gaar als een garnaal van alleen maar treinleven aan boord).

Je stapt onderweg uit in Jekaterinburg in de Oeral – de grens van Europa en Azie, Irkutsk aan het Baikalmeer, Ulan Ude als hoofdstad van deelrepubliek Boerjatië en Birobidzjan in de Joodse Autonome Provincie en komt uiteindelijk aan in Vladivostok, ‘bijna met zicht op Japan’. Prijs: 1290 euro pp obv 2 personen / 1375 euro 1 persoon Wanneer? Willekeurige data (voorbehoud tav beschikbaarheid accommodatie)

Klik hier om deze reis te boeken (NB: momenteel niet boekbaar!).


We organiseren voor deze reis zo veel/weinig als nodig is; zie onder ook bij het rijtje inclusief/exclusief. Zie je in de beschrijving iets dat je anders wilt, dan kan dat meestal relatief moeiteloos.

Wat extra kosten/werk oplevert, maakt dat de prijs voor dit arrangement hoger wordt; wil je dingen schrappen, dan bespaar je op de kosten. We voorzien je van de nodige info om zelfstandig van het vliegveld in de stad te komen.

Laat ons daarvoor weten op welke luchthaven in Moskou je landt. Meestal is dit Sheremetyevo, maar er zijn maatschappijen die op Domodedovo of Vnukovo vliegen. Je vliegt terug vanuit Vladivostok, met een tussenlanding in Moskou.

Dag 1.

Vlucht Amsterdam-Moskou/Düsseldorf-Moskou, aankomst in Moskou; transfer luchthaven-stad per Aeroexpress, vanaf eindpunt Aeroexpress (=metrostation) per metro naar hotel (optie: taxi); ’s avonds Moskouse metro-tour.


Of je nu vliegt op luchthaven Sheremetyevo (Aeroflot/KLM) of op Domodedovo of Vnukovo, steeds is de Aeroexpress-shuttletrein het ideale vervoermiddel om in de stad te komen. Vanaf Sheremetyevo kom je aan op Belorusskij (Belorusskij Vokzal/Belorusskij Station, metrostation Belorusskaja); vanaf Domodedovo op Paveletskij (bij Paveletskij Vokzal/Paveletskij Station, metrostation Paveletskaja), vanaf Vnukovo op Kievskij (bij Kievskij Station/metrostation Kievskaja).

Per metro is het makkelijk verder reizen naar je hotel; bij hotels wordt behalve het adres ook steevast de afstand tot het dichtstbijzijnde metrostation vermeld.


De Moskouse metro is hét ideale transportmiddel om binnen Moskou van A naar B te komen. De eerste lijnen werden midden-jaren ’30 van de vorige eeuw in gebruik genomen. Er is een ringlijn en ‘tig’ diagonale lijnen; metroplattegronden (‘kaarten’) vermelden de namen van de stations steeds in zowel cyrillisch als latijns alfabet.

Voor 1 rit betaal je 55 roebel (zolang je ‘ondergronds’ blijft reizen en het metronetwerk niet verlaat, ben je bezig met 1 rit); een 20-rittenkaart kost 747 roebel (circa 10 euro).


Dag 2

. ’s Ochtends wandelexcursie ( moscowfreetour.com ) of busexcursie Moskou; bezoek Rode Plein (+ evt. Kremlinmuseum). Het Rode Plein met aan de zuidkant van het plein (kant van de rivier de Moskva) de wereldberoemde Basiliuskathedraal is een onvermijdbare ‘must see’ voor iedereen die Moskou aandoet. Voor bijzondere momenten is het Rode Plein soms afgesloten; omlopen kan in dat geval via de straten aan de oostzijde, waar warenhuis GUM (‘Goem’; zie gumrussia.com ) de zijkant van het plein domineert.

’s Middags vertrek per trein uit Moskou. Haal aan het begin van de middag je bagage op bij het hotel (of breng dat ’s morgens al naar het station en geef het daar in bewaring bij de ‘Kamera Chranenia’) en kom naar Kazanskij-station aan de zuidkant van het Komsomol-plein, metrostation Komsomolskaja.


Lekker verwarrend: het Komsomol-plein is een groot plein met aan 2 kanten in totaal 3 treinstations (en nog een metrostation met verschillende uitgangen, Komsomolskaja). Aan de noordkant liggen naast elkaar het Leningradksij Vokzal (officiële naam Oktjabrskij Vokzal) en ernaast het Jaroslavskij Vokzal. Vanaf het Leningradskij Vokzal vertrekken de treinen naar het vroegere Leningrad, tegenwoordig St Petersburg; vanaf het ernaast gelegen Jaroslavskij Vokzal onder andere… de TransSib. Hier vind je ook kilometerpaal ‘0’ die veel reizigers een foto waard vinden!


NB: Maar… omdat we willen uitstappen in Jekaterinburg, nemen we het eerste stuk niet trein 002 (de Rossija) die pas om 23.45 uur vertrekt, maar aan de overkant van het plein vanaf het Kazanskij Vokzal aan de overkant van het plein (zuid/oostzijde) trein 016 die al om 16.38 uur vertrekt!

Trein 016 ‘Jekaterinburg-Moskva’ (eigenlijk andersom…) brengt je vanaf het Kazanskij Vokzal – vertrektijd 16.38 uur – in 1 etmaal, 1 uur en 37 minuten naar Jekaterinburg om hier om 20.15 uur (lokale tijd) aan te komen. Net even praktischer om in te checken in je hotel en eventueel nog een ommetje door het centrum te maken, dan trein 002 die om 03.04 uur plaatselijke tijd op het station van Jekaterinburg stopt…



afbeelding

Dag 3.

Traject Moskou-Jekaterinburg. Aankomst in Jekaterinburg om 20.15 uur plaatselijke tijd. ’s Avonds aankomst in Jekaterinburg. Hotel op loopafstand van station, en waarschijnlijk ben je er ook wel aan toe even de benen te strekken, maar taxi’s zijn niet duur. (Vraag wel meteen een prijs, dan wel om de meter aan te zetten.) Nadat je je bagage in het hotel hebt gelaten, is Jekaterinburg een interessante stad om nog ‘even’ rond te kijken.


Dag 4.

Jekaterinburg. De stad is genoemd naar 2 Ekaterina’s: Peter de Grotes echtgenote Ekaterina (later keizerin Ekaterina I, niet te verwarren met Ekaterina II – ‘De Grote’) en de heilige Ekaterina, beschermheilige van de mijnwerkers. Maar vooral bekend als plek waar op 16 juli 1918 de tsarenfamilie Romanov werd vermoord. Daar is een orthodoxe kathedraal aan gewijd, de ‘Chram na krovi’ (kathedraal op het bloed). Tussen de Ulitsa Karla Liebknechta (Karl-Liebknecht-str.) en de Ul. Tsarskaya (Tsarenstraat), ruim 1 kilometer zuidelijk van het station (Jekaterinburg Passazjirskij Vokzal). De kerk is open van zonsopgang tot zonsondergang.

Jekaterinburg heette van 1924 tot 1991 Sverdlovsk. In 1991, het jaar dat Boris Jeltsin (uit deze stad) na een couppoging de eerste president werd van de Russische Federatie, kreeg de stad zijn oorspronkelijke naam terug.

Op de grens van Europa en Azië


Een populaire ‘must see’ ligt 40 km westelijk van de stad: Pervouralsk (uit te spreken als Pervo-Oeralsk), het punt waar – volgens de ideeën uit 1837, toen tsaar Alexander II er op bezoek ging – de grens tussen Europa en Azië ligt. (Je bent dus bij aankomst in Jekaterinburg al in Azië…). Natuurlijk nuttigde tsaar Alexander een glas in Europa en daarna een glas in Azië, en dat doen veel Russen ‘m met plezier na. Je komt er met bus 150 die vanaf het Noord-busstation van Jekaterinburg vertrekt (200 meter westelijk van de entree van het treinstation Jekaterinburg-Passazjirskij). Kaartjes zijn bij de kassa van het busstation te koop.

 

Er is trouwens iets dichterbij de stad – 17 km – nog een ‘grenspunt’ Europa-Azië ingericht, met een mini-Eiffeltorenachtige constructie als blikvanger, maar dat punt wordt door ervaren Jekaterinburg-gangers nogal kitscherig gevonden. Maar voor wie zich liever door een lokale gids/taxichauffeur laat rijden, kan dat een alternatief zijn.


’s Avonds ga je deze dag terug naar het station (Jekaterinburg Passazjirskij Vokzal): om 21.49 uur vertrekt hier dagelijks trein 070 naar Irkutsk. (Op oneven data – bepalend is de kalenderdag ná middernacht – kun je evt. kiezen voor trein 002 ‘Rossija’ die  03.32 uur vertrekt, maar ervaren reizigers geloven dat wel… Bovendien: je leert die trein nog kennen vanaf Irkutsk). Trein 070 komt na 2 etmaal, 5 uur en 8 minuten aan in Irkutsk (om 06.22 uur plaatselijke tijd), dag 7 van de trip.

Dag 5 en 6.

breng je in de trein door, die overigens onderweg dagelijks een aantal keren stopt. Op een schema in het gangpad nabij de cabine van de conducteur kun je precies zien hoe lang de trein waar stilstaat. Om bij stops van bijvoorbeeld een kwartier of een halfuurtje even de benen te strekken op het perron).

Dag 7.

Aankomst in Irkutsk om  06.22 uur.

Irkutsk (je spreekt de naam uit als Irkoetsk) is de oudste Siberische stad: gesticht als garnizoensstad in 1661. In die tijd was bont een belangrijke handelswaar, die in Mongolië, China en Tibet voor thee en zijde werd geruild. De stad was zo welvarend, dat in 1917 de Oktoberrevolutie er werd genegeerd.
Pas een paar jaar later kreeg het communisme er grip op. Wie Irkutsk zegt, zegt Baikalmeer.

Dat ligt weliswaar 70 kilometer verderop, maar ‘iedereen’ zoekt dat wonder op. Het banaanvormige meer is van noord tot zuid 636 kilometer lang, maar ook de diepte is fenomenaal: dik 1,6 kilometer. Daardoor past een vijfde (20 procent) van het niet-bevroren zoetwater van onze planeet erin. Wie er ’s zomers trouwens in pootjebaadt of even poseert voor een foto, is het trouwens met dat ‘niet-bevroren’ niet helemaal eens, want de temperatuur van het water komt ook ’s zomers maar een paar graden in de plus uit…

Het water van het meer is zo zuiver, dat je er op de meeste plekken rustig een slokje uit kunt nemen. Het meer herbergt zo’n 60.000 njerpa’s: zoetwater-zeehonden die wereldwijd alleen in het Baikalmeer voorkomen.
Zie je er een, dan heb je geluk, want ze mijden normaalgesproken contact met mensen. Da’s niet onhandig vanuit njerpa-perspectief: jaarlijks mag een x-aantal njerpa’s worden geschoten, en dat levert njerpa-bont op…

Wie vanuit Irkutsk het Baikalmeer opzoekt, houdt Listvyanka aan. Dat is daardoor niet echt een heel rustige plek, maar toch wel het punt voor de eerste kennismaking met dit unieke fenomeen.

Museum

Absolute must: in Listvyanka is aan de Ulitsa Akademicheskaya het Baikai Museum gevestigd. Het is open van 9 tot 19 uur (7 dagen per week). Daar is veel te zien over het unieke ecosysteem van het meer. Inclusief tanks/reservoirs die een inkijkje bieden in het leven onder water.

Niet alles echter is naast Russisch ook in het Engels vertaald, zodat enige aanvullende uitleg welkom is.

Dag 9.

naar Boerjatië!

Na twee dagen in Irkutsk/Listvyanka stap je  op dag 9 stap om 08.57 uur op het station van Irkutsk in trein 008. Vergeet niet naar het noorden uit de raampjes te kijken (naar links als je ‘vooruit rijdt’ ), want daar volgt de trein een stuk van de zuidoever van het Baikalmeer.

Om 16.22 uur kom je aan in Ulan Ude, hoofdstad van de provincie Boerjatia, Boerjatië dus. De Boerjatten lijken sterk op de bevolking van Mongolië en de volkeren zijn ook nauw verwant. In Ulan Ude kun je enkele Boeddhistische tempels bezoeken.


afbeelding

Dag 10.

na een dagje Ulan Ude stap je de volgende dag om 16.47 uur op opnieuw trein 008. Van Ulan Ude trein je in ruim 2 etmaal naar Birobidzjan.
Je komt ’s avonds om 22.55 uur aan in Birobidzjan.

Birobidzjan (de naam stamt van de rivieren Bira en Bidzjan die hier samenkomen) is een oord dat op zich mogelijk geen giga-indruk zal maken. Toch is het de moeite waard hier – nu je toch in deze hoek van de wereld bent – even te stoppen.
Het is gewoon een raar fenomeen en rechtstreeks gevolg van de turbulente wereldgeschiedenis van net voor de Tweede Wereldoorlog. De stad was onderdeel van een etnisch experiment.

Het was in de tijd van de kolonisatie van Siberie onder Stalin in de jaren ’30 van de vorige eeuw, dat Birobidzjan de status kreeg van Joodse Autonome Oblast (provincie). Zelfs uit de VS en Oekraïne, Belarus en andere delen van de Sovjet-Unie trokken er Joden naartoe.
Dat was tussen 1937 en  1948, maar uiteindelijk toch niet zo massaal als gepland.

In 1948, op het hoogtepunt van de vestiging van Joodse inwoners in het stadje, woonden er 30.000. In datzelfde jaar werd in Israel de Joodse staat gesticht.  Stalin vond het toen genoeg met de bevoorrechting van Joden in Birobizjan, en zette een punt achter de aparte status.
Nu is het aantal inwoners ruim 70.000, waarvan minder dan 5% Joden. En toch,   op het gevaar af dat het tegenvalt, blijft het leuk om in deze hoek van de wereld nabij China en Noord-Korea getuige te zijn van dit brokje wereldgeschiedenis.

NB: 

Op even kalenderdagen (2/4/6/8 enz) kun je vanuit Birobidzjan om 16.47 u met trein 002 (de Rossija) mee om ruim 14 uur later om 07.07 uur op dag 14 aan te komen in Vladivostok, het eindpunt van de ‘TransSib’ bij kilometerpaal 9288.

Op oneven kalenderdagen (1/3/5 enz) ben je aangewezen op trein 008 van 23.02 u uit Birobidzjan. Je hebt dan dus wat langer de tijd in dit ‘gewone/bijzondere’ stadje, en komt na 15,5 uur treinen op dag 14 om 14.32 u aan in Vladivostok. Je kunt hier trouwens ook vrijwillig (ongeacht even/oneven datum) voor kiezen, want trein 008 rijdt elke dag.

Wel is het belangrijk om vóóraf de keus te maken, want Russische treinkaartjes zijn trein-, dag- en plaatsgebonden (ook persoonsgebonden trouwens: je kunt je kaartje niet aan een ander overdragen)  en van gedachten veranderen onderweg betekent evt. ter plaatse een nieuw treinkaartje moeten kopen.

Dag 14-16.

Vladivostok!

Eindelijk! Het eindpunt van de echte TransSib, als de trein binnenkomt op het station van Vladivostok aan het eind van de lijn. Het station is een kopie van het gebouw van het Jaroslavskij Vokzal, het station waar vandaan de ‘TransSib’ bij kilometerpaal 0 startte.

Het eigenlijke centrum van Vladivostok valt te voet af te struinen, maar wil je meer van de stad zien, dan ontkom je niet aan bus of taxi. Om bijvoorbeeld via de hangbrug op Ostrov Ruskij te komen: een eiland dat bolstaat van de militaire bouwsels maar tegenwoordig goed toegankelijk is.

De St Petersburgse Hermitage heeft sinds 2018 een filiaal in Vladivostok, aan de Ulitsa Svetlanskaja 40. De moeite waard vanwege de kunst, maar ook vanwege het gebouw waarin het geheel is gehuisvest: glorie uit de tsarentijd.

Onderzeeër S-56 (C-56 in het cyrillisch) aan de Korabelnaya Naberezhnaya is ook een ‘must see’ voor velen, al is er in het voorste deel van de expositie aan boord voor niet-Russen niet zoveel van te volgen (oa portretten van allerlei militaire helden); verderop spreekt de combi van een Stalin-portret en groen-rood geschilderde torpedo’s wat meer tot de verbeelding. Buiten het schip is nog wat te zien over wat de duikboot in WO II heeft uitgevoerd.

Verder is er het Museum van de Vesting Vladivostok aan de Ulitsa Batareynaja 4a, waar binnen zo’n wapenarsenaal wordt tentoongesteld dat je selfies van jezelf met de hele familie Kalasjnikov misschien beter niet op Facebook en Instagram moet delen… Opsteker is dat in dit museum relatief veel van Engelstalige uitleg is voorzien.

Dag 16:

vertrek uit Vladivostok / terug naar huis (of verder)?


Inclusief:

  • Visa support (toeristisch voucher = ‘uitnodiging’ waarmee je visum kunt aanvragen);
  • 1 nacht (dag 1-2) hotel in Moskou / met ontbijt (3*** met eigen badkamer, 500-750 m van metrostation);
  • 1 nacht (dag 2-3) trein Moskou-Jekaterinburg (2e klasse 4-persoonscoupé, boven/onder / 1e klasse 2-persoonscoupé als optie);
  • 1 nacht (dag 3-4) hotel in Jekaterinburg / met ontbijt (3*** met eigen badkamer);
  • 3 nachten (dag 3-4; dag 5-6; dag 6-7) trein Jekaterinburg-Irkutsk, 2e klasse 4-persoonscoupé, boven/onder / 1e klasse 2-persoonscoupé als optie);
  • 1 nacht (dag 7-8) hotel in Listvyanka (bij Irkutsk, aan Baikalmeer) / met ontbijt (3***) zo mogelijk met eigen badkamer;
  • 1 nacht (dag 8-9) hotel 3*** in Irkutsk / zo mogelijk met meeneemontbijt ivm vroeg uitchecken;
  • Treinkaartje Irkutsk-Ulan Ude (dag 9) (3e klasse platzkart – aanrader om meer te zien onderweg! / 2e kl. 4 persoonscoupe-plaatsen als optie)
  • 1 nacht (dag 9-10) hotel in Ulan Ude / met ontbijt (3***) met eigen badkamer;
  • 2 nachten (dag 10-11; dag 11-12) trein Ulan Ude-Birobidzjan 2e klasse 4-persoonscoupé, boven/onder / 1e klasse 2-persoonscoupé als optie);
  • 1 nacht (dag 12-13) hotel in Birobidzjan / met ontbijt (3***) met eigen badkamer;
  • 1 nacht (dag 13-14) trein Birobidzjan-Vladivostok 2e klasse 4-persoonscoupé, boven/onder / 1e klasse 2-persoonscoupé als optie);
  • 2 nachten (dag 14-15; dag 15-16) hotel in Vladivostok / met ontbijt (3***) met eigen badkamer;
  • Contact leggen met gids indien gewenst;

Exclusief:
  • Vluchten Amsterdam/Düsseldorf-Moskou en Vladivostok-Amsterdam/Düsseldorf (terug met overstap in Moskou);
  • Visum 65 euro; bij ‘laten doen’ + 30 euro + kosten versturen paspoort(en);
  • Excursies, entreegelden; kosten transfers/metro. (Optie: ticket Aeroexpress Moskou);
  • Maaltijden (behalve ontbijt in de hotels);

Aandachtspunten: 


      1. Zorg ervoor dat je paspoort nog minimaal geldig is tot 6 maanden ná de einddatum van de reis (ivm visumvereisten + het feit dat je soms je paspoortnummer al moet opgeven bij het boeken van je vliegtickets);

      2. Zorg voor een goede reisverzekering. Voor deze reis heb je werelddekking nodig, want je bereist zowel het Europese als het Aziatische deel van Rusland;

          3. Vraag bij je zorgverzekering om een (gratis) Ruslandverklaring die je bij de papieren voor je visumaanvraag voegt (het enige dat je verzekeraar normaalgesproken vraagt, is van wanneer tot wanneer je reist).


        NB: deze reis wordt samengesteld als niet-pakketreis. RusReis.nl helpt je aan losse reisonderdelen.